036 – #blogg100

Idag var jag på kafé!

Kafé Esaias ligger på Drottninggatan 102, nära Tegnérgatan vilket också inspirerat till namnet. Det är startat av Joel Wredlert, en kaffeeldsjäl och fantastisk människa. Kaféet gör bland mycket annat en del svenska tolkningar av internationella klassiker och de siktar på att hålla ett riktigt bra råvarufokus för kvarterets och områdets boende och jobbande människor.

Lokalen är ganska liten, baren och kanske La Marzocco Stradan är det mest iögonfallande, men det är högt till taket så rummet känns större. Belysningen består av en stor ljusglob som ger en skön värme i den annars ganska sparsmakat inredda lokalen. Övriga ytan fylls med bords- och barplatser. Känslan är välkomnande och hemmastadd, fritt från pråligt och svårt.

Stor Cappu!

Stor cappu(!)

Idag möttes jag av en glad och pepp (som vanligt) Joel som tillsammans med nya tillskottet Marie skötte baren. Joel fokuserade för dagen på kaffet och Marie fixade matbeställningarna. Jag satte mig i baren och fick en underbar föreställning i hur man hanterar gäster på ett härligt sätt där de såg till att hela tiden hjälpa varandra såväl som gästerna. Och mitt i mellan detta han vi prata om allt möjligt, till exempel om sopgubbar som jämte Rikskuponger och banker nog är Sveriges mest accepterade maffia. Ett sånt samtalsämne gör en ju glad vilken dag som helst!

Joel hade precis komponerat sin variant på en muffuletta, en 20-talsklassiker från New Orleans. Lämpligt för mig som fick den serverad att äta efter det att han fått fotat klart! Meat-on-meat action! Den mackan var sjukt nice, och har chans att bli en klassiker även i Sverige!

Fokus, Joel!

Esaias blev förra året omnämnd i matkonnässörbloggen A life worth eating som en av de bästa espresso som de fått serverade under året innan dess. Charl blev creddad för sin latte art, dessutom. Förutom detta omnämnande så har kaféet i flera tidningar fått fina artiklar skrivna om sig, däribland i DN.

Nytt i veckan som kommer är kaféets nya blandning av deras espresso. Esaias har nämligen en egen espressoblandning från da Matteo. Den kommer nu att få 40% bönor från colombianska farmen Candela.

Beansofesaias

Jag tycker att det är ett fantastiskt ställe och helt klart värt ett (eller massor av) besök.

Lolwut

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 036 – #blogg100

  1. Simon skriver:

    Kan inte annat än instämma. Jag har den senaste tiden testat mig igenom ett helt gäng av Stockholms cafeer, och Esaias är defintivt på min topp 3. Fantastiskt bemötande och minst lika fantastiskt kaffe.

Kommentera

