Svenskt kaffecommunity?

En sak som slagit mig när jag börjat följa kaffebloggar är hur många det som skriver på engelska. Jag funderar lite kring det och jag tror att det finns olika skäl till att det är så. Den svenska specialkaffescenen känns fortfarande som en lite för liten plaskdamm för att vara värt att specialisera sina blogginlägg på svenska förhållanden för svenska intressenter. Vidare är kaffe en internationell råvara, det finns en internationell scen och säkerligen har kontakter knutits sedan länge på en nivå som inte varit bunden kring landgränser. Det verkar helt enkelt som en vettig sak att synas utanför Sverige.

Samtidigt kan jag känna att viss språklig nyans alltid går till spillo när man inte skriver på sitt modersmål. Det är kanske något av en träningsfråga, eller?

Dessutom så kan jag tycka att ett av världens mest kaffedrickande länder egentligen borde ha en ganska utbredd egen scen. Tyvärr kan den bristen nog kopplas till jättarnas ovilja att få folk att bry sig om bra kaffe. Det skulle betyda minskad vinst för dem. Vad vi får hoppas är att SCAE lyckas lobba mer och att intresset sprids vidare. En bred bas är grunden för en vass spets (för att avsluta med en floskel).

Vad känner Du?

Dagens spellista är en Göteborgsinspirerad myslista:

  • Hello Saferide – The Quiz
  • Jens Lekman – Your Arms Around Me
  • Timo Räisänen – December 63 (Oh What A Night)
  • Sofia Karlsson – Dina Händer – Göteborg
Annonser
Det här inlägget postades i Kaffe. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Svenskt kaffecommunity?

  1. J skriver:

    Jag tror också det hänger ihop med resor, Special Kaffe kulturen är ju egentligen ganska liten för en inhemsk publik, utan består ju i möten med andra kulturer, där engelskan har hegemoni.

    För att kommunicera och ta intryck från likasinnade, tror jag att engelskan väljs också för att ge global feedback. Sverige är ju fortfarande ett efterföljarland, och vi tar ju intryck främst från commonwealth länderna…

    Kul att du börjat blogga förresten 😉

    • John skriver:

      Där tror jag att du har en riktigt bra poäng, att det är mötena mellan olika kulturer som skapar bredden och en stor del av intresset i specialkaffe. Utan mötena hade det troligtvis blivit mycket mer kliniskt och tråkigt.
      Jag kan dock tycka att det borde finnas en bredare topp och att Sverige skulle kunna vara ett föregångarland inom specialkaffe då vi ändå dricker så mycket kaffe som vi gör (vilket i och för sig inte riktigt hör ihop, men du förstår hur jag menar). Men kanske är det inte värt att agera för ”det svenska kunnandet” utan istället agera för globalt kunnande?
      Har man då fortfarande samma möjligheter att nå de vanliga Svenssons som sitter med sina melittabryggare överdoserade med Gevalia?

      Tack förresten! Vet inte hur mycket det blir men ju mer man slänger ut, desto mer har man att fundera på. En bra sak! =)

  2. J skriver:

    Jag tror väl tyvärr att det är målfoto på Gevaliadrickaren som målgrupp för bloggande om kaffe 😉

    Vad jag tycker är riktigt bra med bloggandet hos de svenska företagen inom Special Kaffe, är att flera av de stora bloggar om saker som inte bara rör det egna företaget, utan blickar utåt. Det är väldigt viktigt tror jag!

    • John skriver:

      Hehe! Jag tycker att målet skall vara att alla som dricker dåligt kaffe skall få upp ögonen för vad som är bra kaffe. Och det finns en otroligt stor mängd människor som inte har en aning om att det finns så mycket bättre kaffe. Jag möter nästan varje dag folk som rynkar på näsan per automatik när jag rekommenderar vårt bryggkaffe på EH. Men för mig är varje person som testar bryggen istället för sin vanliga latte macchiatto en vinst. Eller för den delen någon som tar en shot extra istället för vaniljsyrupen (fast just det är ju mer åt antiStarbuckshållet).

      Jag håller med dig om att det är superschysst att företagen också lyfter på blicken. Det som gagnar scenen gagnar ju dem med.

  3. J skriver:

    Ja, det måste vara svårt att jobba i motvind. Espresso House har ju verkligen tränat människor i att dricka espressobaserade drinkar, så att då helt plötsligt börja erbjuda en ”vanlig slät kaffe” blir väl en chock för alla ”kontinentala” Ståkkhålmare som inte hängt med i det nya svarta….

    Hur brygger du hemma?

    • John skriver:

      Jo, så är det. Men jag är glad att vi gör satsningar på kaffet, även nu med den den nya espressoblandningen som kommer alldeles snart. Jag skulle vilja komma närmre den processen och prata mer med de som bestämmer utbudet och valet, varför just de sorterna valts och hur länge de förväntas fortsätta med dem.

      Jag kör uteslutande AeroPress hemma och skiftar mellan min Skerton och min Rocky beroende på humör. Har en okej Franskpress också men det blir nog till att inhandla en V60 snart för lite roliga jämförelser. Jag är trots allt student så någon bra espressomaskin har jag inte. Det får stå tillbaka än så länge.

  4. Matts skriver:

    Välkomen in i bloggsfären, när vi starade vår blogg funderade vi på att skriva på engelska men eftersom fler skriver så såg vi problemet, olika kunskapsnivåer helt enkelt.
    Specialkaffevolymen räknat i ton kaffe är om man är strikt, mindre än 400 ton, j&n plus microrostarna, skall vi vidga begreppet till Löfbergs, Classic ets specialprodukter??? Blir det kanske det dubbla, säg 1000 ton, det betyder ca 0,1 kg / capitata alltså ca 1 procent av allt kaffe som konsumeras i Sverige.

    Basen, svenska rosteriet är föga intresserade eller en bas i detta, we are alone in this, SCAE kan inte ändra detta men vi kan, som du verkar góra vinna kund fór kund, sen kan vi samlas inom SCAE o gråta ut, dela erfarenheter, tävla, thats it. ” för att använda en gammal slogan, don’t ask what The country can’ do for you ask what you can’ do for The country” o slaget står vid bardisken varje dag.

    Matts

    • John skriver:

      Intressanta siffror! Ja, slaget står vid bardisken varje dag men man kan bara nå precis så många som kommer in genom dörren. Jag tror att kommunikationskanalerna måste utökas för även om det är vid baren som du får den fulla upplevelsen av kaffet så kan du diskutera, uppleva och uppskatta andra delar av kaffet genom exempelvis bloggar eller inslag från morgonsoffan på tv. Som jag ser det så är det egentligen tvådelat. Den ena delen handlar om att spetsa till toppen, utveckla kunskaperna om specialkaffe. Det är de bloggarna som man ser riktar sig mot en internationell publik. Den andra handlar om att försöka nå ut till de inte redan frälsta för att visa på att du faktiskt inte bara behöver dricka unket sönderrostat kaffe. Till exempel SCAE jobbar för det. Jag upplever inte att det finns full förståelse för vilka det är man riktar sig till och jag tror att det skulle kunna vara en otroligt stor effektiviseringsmetod för att utveckla branchen.

  5. J skriver:

    Jag tror nyckeln är i vad ni båda uttrycker i att ”slaget sker vid baren”. SCAE’s jobb som jag ser det, är att formalisera vad som försiggår i Special Kaffet – inte att driva opinion eller PR. Vi som baristi är gräsrotssoldater för vad Special Kaffe är. Att blogga är ett medel, men når ut väldigt litet eftersom mängden människor som vill fördjupa sig nämnvärt i en specifik yrkeskårs mödor antagligen är tämligen modest i jämförelse med nyttjandet av dess tjänster (se t ex den här bloggen och jämför själv hur ofta du åker rulltrappa med hur intresserad du är att läsa om den
    http://rulltrappereparatoren.blogg.se/ ).

    Nej, det är i baren det sker, att kommunicera kaffet och vad det handlar om, men också att skapa ett rum för dem som bara vill dricka lite kaffe och inte tänka på vad de dricker. De kanske inte är medvetna om ännu att de dels återkommer p g a kaffets smak, utan för att Special Kaffe fokuserade kaféer erbjuder något mer än bara kaffe! Något genuint man känner sig hemma och naturlig i 😉

  6. J skriver:

    Trevligt att äntligen träffas idag förresten 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s