Snabbtest Coava Coffee Disk 010

Amerikanska företaget Coava har ett tag producerat stålfilter till Chemex och till AeroPress och jag beställde så fort jag hade chansen en Coffee Disk. Det är kul att testa nya saker som (förhoppningsvis) förbättrar det man redan har. Nu har jag haft ett tag på mig att testa den och utlåtandet är som följer:

En av AeroPressens absoluta fördelar är hur ren koppen blir. Med Coffee Disk 010 förekommer det såpass mycket fines att det märks, vilket ju därför tar bort den nämnda fördelen. Motståndet när man skall pressa kaffet är mindre än vid pappersfilter, vilket dock går att vänja sig vid men som säkerligen påverkar resultatet. Smakskillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro eller hoppas på.
Det är kul att Coava försöker utveckla produkten, de har gått ner i hålstorlek till 008 så den kan säkert ha helt andra egenskaper än 010 som jag har. Det återstår att se. Jag kommer dock att hålla mig till pappersfilter som det är nu.

Betyg: DDD

Håller du med?

Det här inlägget postades i Kaffe. Bokmärk permalänken.

Kommentera

