Fet tisdag utan (så mycket) fett

Idag var det fettisdag. Först en liten ordfråga, är det fet-tisdag eller fett-tisdag? Typ samma sak, fast nä. hrm.

Any who, dagen började med pass hos min personliga tränare, jag fattar inte hur hon kan pressa ut så mycket ur mig på så få övningar. Galet, i tell you. Galet! Men jag gillar’t!

Efter det blev det lunch och lite plugg i Gallan. Glädjande är att vi nu tagit slut på våra sista påsar med Rotonda och att Santa Teresa smugits in. Jag kan tycka att det är lite coolt att det inte varit nåt snack eller nån kampanj eller någonting om att vi har en ny espresso. Robustafri, eko-logisk(pun intended) och allmänt trevligare. Fortfarande rostat av Arcaffè.

Min chef Sofie vårdar ömt sin Teresa. Den som omdesignade påsen tjänade säkert massa pengar.

Efter att ha hängt där ett tag så åkte jag till Swedenborgsgatan och Johan & Nyström, klockan var ju nästan 15. Jag har länge tänkt mig att vara med på koppning men aldrig timeat det tidigare. Idag var det ”Rasmus favoriter”, hela veckans tema är de anställdas favoriter. Tycker att konceptet är superkul, ser gärna mer av sånt! Tre och en halv man stark styrka var vi, det blev riktigt trevligt och mycket lärorikt. De sorter vi testade var Above The Honey, Panama Cruz och Agoga.

Like totally cool man!

När koppningen var klar så funderade jag på att dra till V-street en stund och titta på/prata om deras nya fina La Marzocco Strada men det blev inte av, kebabnerven påkallade lite för mycket uppmärksamhet. Kebabnerven sitter ungefär vid magen och kan bara stillas medelst kebab. Om ni undrade.

Från att ha chillat galet på kebabhaket så tog jag mig sen till kontoret. Bryggbonanza! Mattias hade dragit ihop till testning av våra fyra roliga brygg och det var säkert 35 stycken glada tjejer och killar där. Roligt! Bjudna var också Lars Pilengrim och Rebecka Thurfjell från Johan & Nyström eftersom det är just J&N som rostar bryggkaffet åt oss. Lars visade bilder och pratade om senaste ursprungsresan som han gjorde bara någon månad tillbaka, då han bland annat besökte två av gårdarna som producerar vårt kaffe. Den lilla gården La Fatima i Nicaragua och den supervälutvecklade Finca (som tydligen uttalas finka och inte finsa?) Buena Vista i El Salvador. Flera frågor var direkt EH-anpassade men överlag så tyckte jag att man fick en bättre förståelse för specialkaffe. Koppningen som följde av alla sorterna var också intressant, alla fick försöka att hitta smaker och referenser och begreppet koppning förklarades grundligt. Jag kunde då glänsa med att jag varit på koppning tidigare… Tycker att det är schysst att vi får sån här vidareutbildning, även om jag gärna hade sett lite mer avancerade saker också. Det tunnades sen ut på folk men vi som var kvar fick se demonstrationer av Chemex och AeroPress. Själv tänker jag nog dema AP:n lite mer i baren för tjejerna.

Min kamera lyckades fånga Lars gloria.

Superkul dag avslutades på ett alldeles utmärkt sätt! Tack Mattias och alla som var med!

«  •  »

Åre Kafferosteri kommer köra igång sin andra prenumeration av Cup Of Exellence-kaffen, denna gång från Brasilien, Colombia och Rwanda. Man kanske skulle ta och hoppa på det? Får kontrollera studentekonomin först. Mer info finns annars via den här PDF:en.

«  •  »

Palladiumskor gör tydligen comeback just nu. Varför inte göra samma sak med Aqua Limone när vi ändå håller på?

…eller inte.

Dagens lista blev dock följdaktligen nittiotal:
Angelique Kidjo – Agolo
Culture Beat – Mr Vain
4 Non Blondes – Whats up?

Det här inlägget postades i Kaffe. Bokmärk permalänken.

Kommentera

