Skulle vi göra något av det eller?

Först ett stort tack till alla de fantastiska människor som jag fick äran att träffa i helgen på Barista Cup! Jag är full av inspiration och glädje av att ha fått umgås med er!

Det får mig att återkomma till en sak som fastnat. I höstas så postade Christoffer Levak en idé, senare med ett alternativ, om hur man skulle kunna få folk att besöka fler caféer och träffa alla de fantastiska baristor som vi har. Detta på ett sätt som är nytt och inte härmar andra städer.

Det har inte hänt något efter det men idén fastnade som sagt. Jag skulle tycka att det vore supercoolt om vi fick det att flyta. Därför så satte jag mig ner med illustrator och en mall som jag fick låna av en kompis från ett skolprojekt och gjorde om det för att passa våra ”staristas”. Här är mitt förslag (och Levak, jag hoppas att det är okej jag använder din bild på Jesper):

Det här är alltså bara ett utkast. Färgerna bör man nog ha olika för olika caféer, gärna i samma stil som caféernas loggor.

Angående egenskapsscoren så tänker jag att erfarenhet är något man får göra en fri bedömning av på en skala 1-5. De andra egenskaperna vore kul om man fick göra avvägning på vad man är bättre på och föredrar. I exemplet ovanför så har Jesper totalt 12 poäng som han fått fördela på egenskaperna service, brygg, espresso och latte art (än så länge är det jag som gjort valet åt honom dock…).

Vad tror ni om det? Är det bra kategorier eller skall man byta ut dem? Saknas det info eller är det för plottrigt?

Det här inlägget postades i Kaffe. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skulle vi göra något av det eller?

  1. J skriver:

    Först vill jag säga att det är roligt att du använder smakkartan eller vad den heter i din layout (även om den var lite för new age i färgen för min smak)!

    Min kritik har egentligen inte med kortets layout att göra (även om kort på mig själv i pälsimitation naturligtvis borde bringa extremt höga poäng på samlarmarknaden om några år). Nej, min fundering är till vilket syfte korten skulle göras?

    Jag framförde som förslag till Christoffer att dessa kunde tryckas upp på de som tävlade i år (18 personer), och delas ut till publiken. Publiken kunde sedan gå till respektive kafé och få sig en kaffe och en pratstund om kaffet och tävlingen (t ex) vid ett senare tillfälle, detta för att skapa mervärde av tävlingen, ge den ett liv utanför o s v. Vidare hade jag också förslag att som med Gwylims disloyalty card få någon slags reward, eller om man fick kortet signat av X antal baristi, så deltog man i en tävling om en privat hemma-barista-kurs av den tävlande baristan på din hemort (alternativt vinnande barista).

    Frågan är ju dock: för VEM är korten? De som var där i helgen var 98% branschfolk. De känner oftast till kaféerna, i de allra flesta fallen så skulle en hemmabaristakurs vara bortkastad. Antingen måste vi rikta tävlingen mot en publik som inte ännu känner till allting, vilket är en jäkla utmaning då det är ungefär som att sätta upp en stickningstävling i Täby Centrum för allmänheten att titta på. Eller så måste man hitta en djupare mening med korten som fungerar även inom branschen. Och jag ser ingen just nu….

    Rent generellt är jag dessutom emot Baristar-fenomenet… fan vad negativ jag är 😉
    Men fortsätt spåna på idén så kanske det lossnar!

  2. John skriver:

    Va? Gillade du inte färgvalet?! 😛

    Det är jättebra att du ställer de frågorna, till vem och varför. Jag tycker så här:

    * Syftet skall vara att få kunder att upptäcka och besöka fler caféer som serverar bra kaffe.
    * Människor är vanedjur och kan behöva incitament för att upptäcka nya saker.
    * Även om vi har en annan stil så måste inte priset vara annorlunda. Säg att man kan växla in fem kort som måste vara från olika caféer på ett sjätte café för att få en gratis kaffe.
    * Utöver grundläggande samlarfördelen kan man lägga tävlingar ovanpå det, ex utlottningar.
    * Korten skall inte vara till för inbördes beundran.
    * Deltagande caféer kan finnas med på sin egna cafékarta för att förenkla urvalet.
    * Korten ger chans att pusha för specialkaffe.

  3. simon skriver:

    hur kul som helst, jättebra initiativ. vore också kul om man skulle kunna använda korten i någon slags tävling där mab kastar virtuella portafilter på varandra för att sedan bli den heliga baristan! funderar på om jag ska fuska och göra mig ett eget kort, där jag är bäst på allt.

Kommentera

