Programknapparna, bra eller dåligt?

Igår skrev Dan Stenqvist ett inlägg om Espresso House nya espresso, rostad och blandad av Johan & Nyström. Jag kommenterade att inställningarna på espressomaskinerna kanske inte är korrekta på alla ställen än och då fick jag fråga via twitter vad jag menade med det uttalandet, använder vi bara programknapparna?

Mitt svar var att ja, vi flushar med singelknappen och kör shotsen med dubbelknappen i stort sett alltid. Det finns avstickare (som jag, när tid ges) som kör shots manuellt. Anledningen jag nämnde var volymerna samt enhetligheten. Man måste nog fundera lite mer kring båda de sakerna om man vill förstå vad jag menar.

Vi gör mycket kaffe på EH, på vissa enheter otroligt mycket kaffe. I den miljön finns inte utrymme för för mycket finlir. Det är under de premisserna vi jobbar. Vi har ganska stora lönsamhetskrav och vi tar dem genom att tävla med varandra, vara effektiva och trivas i situationen. Hade vi passat varje shot så hade vi tappat otroligt mycket i snabb service, en del av upplevelsen som av många gäster uppskattas. Vi vill bli bäst på gästens kaffeupplevelse.

Men viktigare ändå är kanske att hålla nere svårighetsgraden. Med så stor personalomsättning som EH har så tror jag att det är ett absolut medvetet val att endast utbilda genom användandet av programknapparna. Att skapa en enhetlighet i det som trots allt i största delen av anställningarna handlar om total grundutbildning. Du låser en parameter, vätskevolymen, för att lättare kunna justera kaffets smakbalans. Du har då en målrinntid att justera malningsgraden mot (förutsatt att du använder samma mängd kaffe). Vätskevolymen i förhållande till kaffemängd styr styrkan så att låsa den till ett värde där smakkännare bedömt kaffet kunna komma till sin rätt upplever jag inte som något per default dåligt. Inte för att i praktiken kunna fungera för alla våra baristor. Har jag fel i det resonemanget eller håller ni med? Det är givetvis en kompromiss men är den acceptabel?

Det här inlägget postades i Kaffe. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Programknapparna, bra eller dåligt?

  1. Ping: 059 – #blogg100 | Better coffee, better life

Kommentera

