Masterbaristamys!

Sitter (lite lagom salongs) vid Östermalmstorgs tunnelbana i väntan på trafik hem till Lidingö men känner en stor lust att skriva av mig om kvällens aktivitet.

Ikväll hade vi som gick masterbaristautbildningen i höstas myskväll. Närvarande var Storm, ”göteborgarn”, MAT, Kulturinlägget samt yours truly. Vi saknade Tigern som skyllde på att hon måste vaccinera sig för Karibien (!), Servera som trots allt inte jobbar med att vara master samt V-ås som pga omständigheter inte längre jobbar hos oss (sadface). Även våra utbildare Starbucksfantasten och Regionchefen hade tyvärr fått förhinder från att närvara.

Kontoret var platsen och samlingstid var 19.00. Jag kom in till kontoret vid halv och pratade en stund med allas vår älskade Karima, svängde förbi VD Adriano om flat white och ställde mig sen och ställde in kvarnen ordentligt. Klockan var 19.12 när jag började undra om det skulle dyka upp någon annan än jag över huvudtaget (masterbarista innebär inte per automatik punktlighet, titta bara på mig…). Så jag tog hissen ner på måfå till ytterporten och hittade Matilda och Roya där. Tove skulle komma lite sent pga teaterrepetition och Fredrik hade snöat in sig på att fixa bryggaren i Bromma (Räck upp en hand ni som är förvånade).

Tjejerna hade med sig mat så jag sprang iväg och fixade min mat. Karma är en bra sak så jag fick gratis käk (mer info till den som frågar). Vi käkade maten och drack gott och hade diskussioner högt och lågt (givetvis i stort sett hela tiden om EH/kaffe) tills det började klia lite för mycket i tävlingsnerven hos Matilda (eller var det nervositet?). I förväg hade det pratats om Barista Cup-utbildning/tävling men med stundande kampanj så valdes Latte art som tävlingsform. Bedömningen gick till så att alla fick göra två koppar var och sedan välja den bästa av dessa. Denna kopp stod sedan gentemot de andras koppar där vi hade tio bönor per person att dela ut totalt mellan kopparna.

Vi tog plats vid maskinen, tränade in oss på känslan och kaffet med en plojrunda. Bra känsla överlag men utrymme till förbättring. Turordningen vid maskinen lottades till ordningen Matilda, Roya, Fredrik, jag och sist Tove. Förutom lite psykningar (ni som känner er träffade kan ägna en stund åt att skämmas här) så gick tävlandet bra. Som en sidnotering så körde Roya lite utanför boxen och drog dubbla shots i sina koppar. Genidrag? Kanske inte då undertecknad bedömdes gjort snyggaste arten och Roya fått en (1) sympatiböna. Vi körde en rematch där Matilda fick till en fin art och tryckte ner Tove till andraplats igen medan Roya inte lyckades nämnvärt bättre trots byte av koppar och jag fått hybris och försökt mig på dubbla löv (tips: Om ni inte råkar ha nerver av stål – gör aldrig dubbla löv när ni tävlar!). Fredrik höll sig prydligt i mittensmeten hela tiden.
Efter tävlandet lekte vi ytterligare en stund vid maskinen, pratade strunt och missade totalt att titta på vår film som jag verkligen ville att vi skall se ihop!

Sammantaget kan sägas att vi hade det riktigt bra, vi önskar att alla kunde varit med och vi planerar redan fler aktiviteter ihop (koppning styrs upp snarast!).

På återseende vänner!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Masterbaristamys!

  1. Tigerdotter skriver:

    Lät alldeles underbart! (: Jag saknade er också! Next time… då jävlar!

Kommentera

