001 – #blogg100

Okej, nu har det hållit på länge nog för att fånga mitt intresse. Det handlar om #blogg100, ett initiativ av medie-och internetentusiasten Fredrik Wass, där de som ger sig in i utmaningen skall blogga minst en gång om dagen i 100 dagar. För annan kul info om #blogg100, ta en titt på utmärkta Jocke Jardenbergs metabloggande. UPPDATERAT: Jardenberg har lagt ner den dagliga posten och bloggutmaningen men kommer fortsatt att komma med intressanta inlägg om internet och de sociala strukturer vi skapar där.

För mig som på den här bloggen publicerat en post i månaden eller mindre blir det minst sagt en utmaning. Triggern till mig att ta mig an uppgiften var dock faktiskt en helt annan vinkel på projektet, nämligen Tord Daniel Hedengrens intressanta (och något provocerande) post om reflektion kring skrivandet.

Nå, skall det så skrivas 100 jäkla poster så måste det vara om något som verkligen intresserar mig. Alltså är valet enkelt. Jag skall se till att försöka fånga in så mycket som möjligt om min värld av vad riktigt bra kaffe kan vara och om människorna, de som verkligen vet vad service är och vad det kan betyda för gäster att få sina förväntningar överträffade. Det är ett ärligt försök att få mig att skriva och fundera mer på mitt hantverk både som skribent och som barista. Det kommer röra sig mycket kring, men inte exklusivt om, specialkaffescenen i Stockholm.

Som avslutning av detta premiärinlägg skickar jag med två inbjudningar. Den första är en öppen koppning (kaffeprovning, mer om koppningar kommer i ett senare inlägg) med Kafferostare Per Nordby redan senare idag onsdag. Den andra är nästa TNT, Thursday Night Throwdown imorgon på Johan & Nyströms konceptbutik vid Mariatorget.

Kort notis på dessa men förhoppningsvis kommer jag skicka ut saker med bättre framförhållning framgent.

Har ni några ämnen ni vill att jag skall ta upp? Tveka inte att höra av er!

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

