017 – #blogg100

Är kaffe bra för kroppen? Hur påverkar koffeinet kroppen?

Först och främst kan sägas att i stort sett alla tillbehör till kaffe som finns på kaféer överlag är dåligt för kroppen. Smaksättning, grädde (!) och annat snask talar för sig självt.

Kaffets påverkan på kroppen består huvudsakligen av koffeinet (samt hur surhetsbalansen i magen påverkas). Koffein är antagonist (mottävlare) mot adenosin vilket är ett ämne som utsöndras i kroppen för att registrera trötthet i nervsystemets receptorer.

Koffeinbindning.

Mängden adenosin ökar när kroppens energiproduktion inte hinner med att balansera dess energiutnyttjande processer. Fylls systemet på med koffein så tar det adenosinets plats och därmed blir man inte lika trött. Extensivt och regelbundet intag av koffein gör dessutom att man hämmar adenosinbildandet samt skapar fler receptorer vilket medför ett milt beroende.

Det låter kanske lite mindre bra för kroppen men enligt Fredrik Paulún så är det dåliga ryktet om kaffe felaktigt:

När jag började arbeta med näringslära, i mitten av 90-talet, var kaffe något som ansågs skadligt. Te likaså! De innehåller ju koffein som är stimulantia och dessutom är ju kaffet rostat vilket borde ge skadliga ämnen. Eftersom konsumtionen av kaffe och te var och är så om fattande dök forskarna på detta och började testa olika hypoteser. Kan kaffe ge cancer? Kan det ge hjärt-/kärlsjukdom? Kan det orsaka diabetes typ 2? Antalet studier är sedan dess uppe i tusentals.

Forskarna blev nog ofta själva överraskade av att kaffe, och även te, faktiskt visade sig skydda mot allt det man var rädd att det orsakade. Idag är det vetenskapligt belagt att kaffe ger skydd mot diabetes typ 2, många cancerformer, hjärt-/kärlsjukdom, parkinsons sjukdom, viktökning och t o m depression. I nästan alla studier är det vanligt bryggkaffe som undersökts, så välj det före snabbkaffe och kokkaffe för att vara på den säkra sidan. Te i alla former har också samma skyddseffekter, om än något mildare.

Nice!

Generellt brukar man säga att koffeinets effekt är som högst efter en halvtimme och att på mellan tre och sex timmar har halten halverats i kroppen. Personligen så brukar jag somna gott på en kopp kaffe, varm dryck är lugnande, men det kan vara så att man faktiskt inte kan sova ordentligt om man druckit kaffe på kvällen. Viljans makt är dock stor så vad som är koffeinets ”fel” och vad som är ett huvudspöke kan vara en suddig gräns. =)

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 017 – #blogg100

  1. Philip Hagenmalm skriver:

    Jag tror det mesta sitter ens huvud. Det är lätt att komplicera saker och analysera för mycket.
    Händer även den bäste

    Kaffe – godnatt 🙂

  2. Josef skriver:

    Hate to be late – men eftersom jag upptäckte din blogg sent har jag kollat igenom en del äldre inlägg och detta var intressant. Du har lite djupare information än vad jag kände till angående koffeinet/kaffets effekter – skulle vara intressant med några källhänvisningar så jag kan läsa vidare? (inte för att betvivla informationen, utan för att själv ha något att stå på om jag pratar om samma ämne)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s