027 – #blogg100

Hur rengör man dagligen en espressomaskin? Finns det någon bra metod som funkar på vilken maskin som helst?

Det här inlägget syftar på kommersiella espressomaskiner med trevägsventil och dess handhavande. Disclaimer så att ingen råkar förstöra sin hemmamaskin och skuldbelägger mig. 😉

Först och främst: jag är ingen expert på hur espressomaskiner funkar. Det mesta jag har lärt mig har varit via diskussioner, informationssökning och rimlig slutledning. Jag har under den tiden jag jobbat med kaffe sett otaliga varianter på hur bryggrupper rengörs. Av det kan man i alla fall säga att även om det skulle finnas en ”rätt” metod så används inte alltid den.

Det sättet som jag skulle vilja föra vidare är följande :

  • Ta loss handtaget.
  • Ta loss filter och sprint ur handtaget och sänk ned samtliga tre delar i en bytta med hett vatten och espressorengöring. Om sil går att skruva loss, lägg även sil och skruv i samma bytta. Se till att endast låta metalldelarna vara i vattnet. Låt stå i 15 minuter eller till dess alla kafferester går att diska av.
  • Slå på bryggningen och borsta rent det värsta av kaffet som sitter kvar.
  • Lägg i lite (1/4-1/2 tesked) espressorengöringsmedel i ett extrahandtag med blindfilter.
  • Sätt tillbaka handtaget i grupphuvudet och slå på bryggknappen/paddeln i 5-7 sekunder. Stäng av och lyssna efter det ”slurpande” ljud som innebär backflush, att bryggtrycket släppts av bakåt.
  • Låt vara i minst fem minuter! Detta är min egen tanke men med tanke på att det krävs att handtagen står i blöt med medel för att de skall bli helt rengjorda så tycker i alla fall jag att det samma med gammalt kaffe i maskinen borde behöva tid för att lösas upp.
  • Slå på maskinen igen 3-5 ggr med medel i.
  • Ta loss handtaget igen och spola det rent från rengöringsmedel. Sätt tillbaka.
  • Slå på maskinen 3-5 ggr utan medel i.
  • Ta ur handtaget och spola ordentligt bort gammalt vatten ca 20 sekunder.

Låter det som en bra metod? Finns det saker som jag missar, har fått fel för mig någonstans? Kommentera gärna och helst använd!

 

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 027 – #blogg100

  1. Henrik skriver:

    Jag har en giotto med E-61 grupphuvud. Om jag låter blindfiltret sitta i med rengöringsmedel några minuter, blir ”mekaniken” i handtaget väldigt trög. Troligtvis kommer det in rengöringsmedel i de rörliga delarna, vilket får det hela att gå trögare. Det är väl skillnad mot andra typer av grupphuvuden antar jag/Henrik

  2. Henrik skriver:

    Nej jag tänker på brygghandtaget, dvs själva spaken som styr bryggningen. Det finns säkert ett namn för den men jag kommer inte på vad den heter. Jag har läst någonstans att oljorna från kaffet håller dessa mekaniska delar smörjda i brygghuvudet. Rengöringsmedlet tar bort oljorna och det blir således trögare. Vet någon vad f-n spaken heter så spotta gärna ut det….

Kommentera

