041 – #blogg100

Ett av mina favoritrosterier är utan tvekan Åre Kafferosteri.

Min första kontakt med Per Nordell och Eva Gefvert Nordell var för ett par år sedan och blev aldrig något möte. Varje år anordnar Studentkortet eventet Åre Student Ski Week och min sektion på skolan var som vanligt på plats med en busslast partyglada teknologer. Givetvis hade jag tagit initiativ till att lära mig själv och ett gäng kompisar lite om kaffe (detta var alltså tre månader efter att jag börjat på EH och jag var egentligen väldigt nära novis kunskapsmässigt) men som det ville sig så var samtliga sex stycken som skulle med till rosteriet ”låga” där och då på förmiddagen. Allt blev alltså inställt.

Men kontakten med Per och Eva har varit kvar sedan dess och det är jag glad för. Inte minst sedan deras fantastiska prestation i Barista Cup och WBC förra året då jag kände extra mycket glädje för dem.

Åre kafferosteri består av rosteriet som ligger ”nästan på baksidan av skutan” samt Kabinbaren som ligger i dalstationen av Kabinbanan. Dessutom utbildar de och håller kurser i baristakunskap och kaffe.
Eva och Per har gjort något alldeles unikt med sitt rosteri, de hanterar nämligen uteslutande Cup Of Excellence-kaffe. Dessutom ger de möjlighet att prenumerera på kaffe, något som jag tänker mig inom en väldigt snar framtid att hoppa på. I videon nedan pratar Per om det senaste prenumerationskaffet, La Picona från Nicaragua. Visst blir man sugen på att smaka det?

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

