042 – #blogg100

Idag kom det ut att Johan Rosenblom lämnar jobbet som marknadschef på Media Markt och blir Sverigechef på Starbucks.

Starbucks står inför en satsning i Sverige där det kommer öppnas upp tio shops i första skedet. Redan nu finns det shopar på Arlanda samt centralstationerna i Malmö och Göteborg och snart öppnas deras första shop inne i Stockholm, på Birger Jarlsgatan en kort promenad från Stureplan.

Det är SSP, Scandinavian Service Partners, som har öppnat de tre shoparna som finns men som jag förstått det är det inte SSP som kommer sköta expansionen inne i stan (utom Centralstationen) då SSP endast etablerar reselägen. Det blir ett annat företag (som jag inte just nu kommer på namnet på eller hittar länkar om) som licensierats att sköta det. Räkna med att det kommer bli en ganska aggressiv marknadsföring jämfört med den som varit. UPPDATERAT: Utbildnings-Jonas tipsar om att det är norska Umeo Restaurant Group som kommer driva Starbucks.

En intressant sak från öppningen i Göteborg som det inte talats så mycket om var att Espresso House, som ligger 20m från Starbucks inne på Centralen givetvis ville möta konkurrensen och gick ut med kaffeväskor och bjöd på kaffe. Som svar på det gjorde starbucksshopen något liknande (vad exakt har jag dock inte koll på) men tydligen visade det sig vara licensbrott mot Starbucks så det blev reprimander. Det är bland annat därför inte Starbucks setts så mycket som man kanske skulle anat.

Spontant tror jag att det kommer krävas mer av Starbucks Sverige än andra ställen i världen. För det första handlar det som sagt om licensiering och därför måste ett extra företags marginaler räknas in i priset. Vad det kommer betyda är troligen att det är Starbucks som måste bryta prishöjningsbarriärerna. Vidare är spårbart kaffe (och hållbara livsmedel i allmänhet) på frammarsch och det rimmar inte Starbucks väl med som hellre tittar på vinstmaximering. Som jag upplever det skall jag kanske tillägga men givet hur det smakar så tar jag det för en sanning. Smaken på kaffet räddar inte ens tex deras i övrigt riktigt snygga konceptbutik ”The Bank” i Amsterdam. Och det tror jag kan straffa sig i Sverige.

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s