053 – #blogg100

När jag blev anställd mitt i sommarpaniken (många som ”plötsligt” kommer in på utbildningar) på Espresso House i Täby 2010 var det mitt första kaféjobb. Jag hade redan från Coffee Cup-tiden gillat företaget och det kändes som att det var dags att börja lära mig om kaffe. Det var tänkt att jag skulle ha jobbet som deltidsjobb och jobba ca 10h i veckan men vad jag inte visste var att jag skulle bli helt hookad i specialkaffet och alla sköna människor där (förutom allt engagemang vid sidan om jobbet så har jag snarare legat kring 20h i veckan utom på somrarna när det varit sträckjobb på 20 dagar eller så. Pengar pengar…). Hösten 2011 blev jag utsedd som en av 18 av EHs då 800 baristor till masterbarista, företagets internvidareutbildning inom kaffet. Promovideo för förra årets masteransökan som jag var med i: ( =) )

Men allt har en ände (utom rockringen) och för att utvecklas så känner jag att det är dags att röra sig. Därför byter jag jobb. Från och med mitten på april jobbar jag på övre Drottninggatan, på skönaste Kafé Esaias. Där kommer jag langa da Matteo-kaffe från Stradan och i Chemex. Det kommer innebära att jag får fokusera mer på gästerna och kommer få möjlighet att få mer direkt återbäring på mitt engagemang. Kanske blir det med lite tur Barista Cup för min del nästa år! (jag sa iofs det förra året med men någon gång skall det väl bli av?)

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 053 – #blogg100

  1. jesperboods skriver:

    grattis! fan vad kul!

Kommentera

