070 – #blogg100

Idag hade jag tänkt att svara på ett par av Jesper Boods inlägg som handlar om specialkaffe-Sverige och mer specifikt om Espresso House. Detta intresserar givetvis mig som i grunden är EH:are. Jesper har dock valt att inte låta inläggen ligga kvar:

The past three posts have been deleted due to the fact that 1. this was never supposed to be a political blog and 2. people that you reckon would actually understand the difference between reflection and criticism don’t.

Obviously it’s not in my interest to create any questions in this industry, where we are all happy campers that should shut the fuck up and strive in our own little boxes without questioning the order of things and agendas.

Men internet är internet och saker som är publicerade stannar ofta kvar och därför har jag tillgång till inläggen i sin helhet (cachad via min RSS-läsare, hittar tyvärr inte cachade länkar via google). Jag vill därför lyfta en av de saker som Bood reflekterar över och bemöta den utifrån mitt perspektiv.

Det jag tänker på är följande:

With Speciality Coffee, we sometimes take for granted that we talk about “micro” or “independant” operators. This is not entirely true in Sweden. One of the largest chains in coffee here in Sweden is Norwegian owned Espresso House, that offers really good coffee from Solberg&Hansen. […]But they have a strategy to take “independant coffee culture” and make it their own. This is a strategy adapted by Starbucks and others (and not a hidden agenda, but a very straight forward strategy, revealed in Amsterdam last year), and we now see it happen here as well.

Händelsen med Hötorgshallen och den kopierade skylten (se bild nedan) är givetvis ingen bra grej från Espresso House. Här tycker jag att det hade varit ärligare att höra av sig och säga ”- Fan vad snygg skylt, är det okej om vi använder en likadan?”
Men vad är ”independant coffee culture”? Varför skall inte Espresso House få försöka nå initierade kaffetyckare med en bar som hämtar kaffet direkt från S&H:s rosteri och som därmed höjer standarden på den egna produkten? Jag tycker mig läsa in att Bood anser sig ha tolkningsföreträde på vad ”independant coffee culture” får vara och att Espresso House är en kedja som därför inte får låta någon av deras shopar drivas på liknande premisser som independentkaféerna.

(Bilden är inte från Jespers inlägg utan från hans instagram)

Vad är det som gör att gäster återkommer till kaféer? I de absolut flesta fallen så handlar det om att personalen är kunnig, snabb, hjälpsam och trevlig. Att göra gästen nöjd. Det är den enskilt största anledningen till att EH blivit så stora som de blivit. Inte kannibalisering av independents. Där finns mycket självrannsakan att göra för de kaféer som kämpar för sin existens. Kaffet skall vara bra, servicen skall vara bättre.

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 070 – #blogg100

  1. jesperbood skriver:

    Nu handlade inte inläggen om en skylt, utan om en strategi som är medveten, inte bara från Espresso House håll, utan från stora företag överlag. Min diskussion som jag tog bort handlade om varför stora företag som är trygga i sin produkt ändå vill lura kunden att tro att det är en mysig mom- and pop store de har att göra med. Mitt exempel rörde Carlsbergs försök att göra burkar som såg independant ut, för att lura kunden att med enkla medel sälja en multinationell produkt såsom en backyard bryggd hemmabira. Vad är värdet för Carlsberg? Suggestionen givetvis.

    Jag påstår inte att jag har tolkningsföreträde vad independantkultur är, Espresso House råkade just i detta avseende vara ett bra exempel på vad jag ser är en uttalad riktning kaffekulturen är på väg att gå, och jag var intresserad av att reflektera över detta. Jag tog bort det när folk jag trodde var läskunniga läste in en massa enögd kritik och läste stycken selektivt från en enhet, vilket naturligtvis är problematiskt både för mina inlägg, men också för kaffekulturen i stort. Ärligare från din sida hade varit att kontakta mig först, än att ge dig själv tolkningsföreträde vad jag kunde tänkas mena. Det är just denna soppa på en spik jag ville undvika genom att ta bort inläggen. Diskussionen är intressant, men eftersom ingen tycks bortse från sin egen kontext, och läser selektivt, ser jag ingen anledning till att göra ett skit mer än att hålla käft och försöka göra mitt kaffe bättre.

  2. Ping: 071 – #blogg100 | Better coffee, better life

Kommentera

