071 – #blogg100

Först i dagens inlägg vill jag tacka Jesper för det snabba svaret, läs väldigt gärna kommentaren till gårdagens inlägg. Givetvis hoppas jag att han (som han brukar 😉 ) inte kommer att hålla käft framgent. Det är en viktig frågeställning och det är viktigt att vi lyfter sådana här saker för det kommer alltid att vara svårt för independents att nå ut så som de stora företagen gör och som det uppenbarligen ofta visar sig så har stora företagen koll på vad de små gör bra. Men upptäcker man sådana saker så är kommunikation ens bästa vapen, tror jag. Säg till, hör av dig, håll en diskussion. Låt inte missuppfattningar och cynism bli problem. Jag kan inte svara för hur det kan fungera inom öl men jag tror att den svenska kaffescenen absolut tål samtalet.

—-

Vad kan enskilda kaféer göra för att inte upplevas som så små? Jag har två förslag på hur man kan gå tillväga kooperativt för att nå ut bättre. Två förslag som faktiskt redan haft trevande försök att startas upp i Stockholm men som (i brist på kunskap/tid/engagemang?) inte startats upp.
Det första förslaget är disloyalty cards. Det har funnits länge i bland annat London och Seattle och handlar om att låta kafégäster upptäcka andra bra ställen genom klassiska stämpelkort där man samlar stämplar från samtliga ställen för att få en gratis kaffe eller liknande som ersättning. Konceptet sprider sig och verkar fungera bra i alla städer som använder sig av det.
Det andra förslaget är ett fungerande baristagille. Titta på Barista Guild of America så ser du en sammanslutning som enar och sammanfogar sina medlemmar genom utbildningar och samverkande. Vi behöver representanter som kan tala för oss som en enhet och jag tror inte att SCAE alltid är rätt i det hänseendet. BGA och SCAA jobbar bredvid varandra och täcker upp olika delar, så tycker jag att det borde fungera i Sverige med.

Fler förslag? Våga lyft tankarna!

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 071 – #blogg100

  1. Som både öl- och kaffeintresserad konsument gör jag ofta paralleller, likt den Jesper nämnde. I bägge branscherna har storrosterierna haft monopol på vad ”kaffe” eller ”öl” är för något. Den har svalts (sic!) helt och hållet av svenska konsumenter.

    Vårt intresse för öl går inte enbart att härleda till en mikrobryggartradition utan till den ökade tillgången på utländsk öl sen början av 90-talet och Spendrups väldigt lyckade finöl/fulöl-kampanj. Det har väckt en nyfikenhet hos konsumenterna som mikrobryggare utnyttjat och nu lyckats skapa en så gott som allmänt känd skillnad mellan mikro- och makrobryggd öl.

    Den nyfikenheten saknas hos gemene kaffekonsument. Intresset begränsar sig till kaféet som företeelse, men huruvida kaffet där skiljer sig i kvalité mellan andra kaféer är för de flesta egalt. Jag tror dessvärre att majoriteten av alla som regelbundet besöker Espresso House och da Matteo inte gör det för att kaffet differentierar dem från övriga, utan kedjornas trendiga ”independent-image”, ”hipsterkafé” på svenska.

    Specialkaffet har inte nått utanför independentkaféerna, oavsett om de är små eller stora. Men den mikrobryggda ölen, eller hantverksöl (craft beer) som idag är ett bättre uttryck, har nått mycket längre. För mig som ölnörd behöver jag inte längre gå till en liten, obskyr källarlokal för att dricka öl bryggd med smak, råvara och nyskapande i fokus.

    Min förhoppning är att kaffet följer samma utveckling. Då spelar det mindre roll att stora kafékedjor försöker ”låtsas” vara små. Den som vinner är den som har bäst kaffe, ur konsumenternas ögon. Idag är det inte ens ett kriterium.

    EH gör mycket nu för att sätta fokus på råvaran, på samma sätt som da Matteo gjort i ~5 år. Sakta börjar media och kafébesökare i Göteborg inse att det finns någonting annat med da Matteo än bara deras image. Vad är nästa steg? Vad kan man lära av Norge där medvetenheten av kaffe som råvara kommit längre än i Sverige?

    • Dester skriver:

      Så mycket smartheter! Att det handlar om independents vare sig de är stora eller små och att det inte ens är ett kriterium att ha bäst kaffe tar jag med mig!

      Norge har en väldigt bred specialkaffescen som jag förstår det. Kan det vara så att det är ointresse bland massa små kaféer hos oss som gör att konsumenterna är ointresserade? Då är det kanske där man skall lägga fokus.

  2. Matts skriver:

    Norge har sin historia som börjar med S&H som ägs av J Johanssen, S&H äger kaffebrenneriet och Stockfleth samt har intressen i Dromedar samt äger Tim Windelboe, dvs ett rosteri som gjordes om till specialkafferosteri i slutet på 90 talet kontrollerar många kvalitetsaktörer på marknaden. Man har systematiskt utbildat kunden inom epsresso samt brygg och hela bönor på alla sina marknadsplatser. Man har engegarat sig inom SCAE COE WBC NBC etc etc sen starten och är t om founders och pionjärer i systemen.

    Sverige har en annan struktur där vi började med special senare och byggt Image först sen plockat in specialkaffet, i Norge har det av historiska själ gått hand i hand. Italienska robusta kaffen har t ex inte funnits. Specialkaffet har gått hand i hand med affärsbygget. Vi måste jobba på ett annat sätt, vända konsumenten helt enkelt, utbilda och lära om. Marknaden har lärt ut ”fel”, inklusive jag. Men vi visste inte bättre, det fanns ingen att titta på och följa som i Norge där S&H fanns.

    Visst kommer EH skapa nyfikna konsumenter genom sin förändring från Arcaffe till J&N och nu S&H, men problemet för EH är att det kan uppfattas som image och skulle kunna vara det enbart, men det får vi se, att driva kultur och utbilda kunden är inte EH:s uppdrag eller mission i sig, att tjäna pengar till ägaren och växa är huvuduppdraget, inget fel i det. Specialkaffet kan bli en ”sidemission” som kan vara gott nog och stimulerar personalen är klart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s