090 – #blogg100

Kaffeförpackningar är en ganska intressant sak att fundera över. Likt andra hyllvaror så behövs en förpackning som kan stå ut mot andra märken (givet att flera sorters kaffe säljs på samma ställe). Här är en lista på de 50 bästa designerna enligt designmagasinet Paste och intressant är att Zoega’s lyckats komma med på listan med deras Limited blend No.1.

Sveriges snyggaste påsdesign?

Nog skulle jag säga att det finns bättre designs på en del av kaffe-Sveriges påsar än just No.1 men det lyser lite på problemet med att vi inte ligger i framkant i Sverige med påsarnas design.

Vad jag tror är största felet är att det alltid blir en fråga om pengar när man diskuterar påsar. Värdet att räkna hem i snygga påsar ligger inte i den direkta försäljningen utan handlar om att visa upp att det faktiskt är riktigt bra kvalitet rätt igenom. Det känns som att kaffescenen skulle må bra av ordentlig branding.

Vad tycker ni?

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 090 – #blogg100

  1. Josef skriver:

    Håller fullständigt med, även om jag tycker att Zoega’s har lyckats riktigt bra med sina påsar. Inger en känsla av kvalitet och lyx tycker jag, vilket säkert säljer en del. Bara ettan gör ju en del psykologiskt, man tänker direkt på något bra, det första och främsta.

    Få specialkafferosterier utmärker sina förpackningar väldigt tydligt. De som utmärker sig mest för mig bland svenska rosterier är nog Koppi. En tydlig röd tråd genom hela sortimentet gör att man känner igen varumärket snabbt, och dessutom en riktigt snygg, men enkel, design. Allt är väldigt tydligt och iögonfallande. Jag tror att det viktigaste är att varumärket alltid känns igen tydligt, att man inte blir anonym på butikshyllan.

    • Dester skriver:

      Visst är det så! Bra poäng!

      Frågan är om det kostar så mycket extra med Koppis påsar heller? Jag tror inte det.

      • Josef skriver:

        Jag tror det inte heller, jag tror att det handlar mer om kreativitet och att våga lite. Jantelagen kanske kan påverka många lite för mycket? Jag menar, att man inte vågar sticka ut från mängden riktigt, att designen ska vara ”lagom”?

      • Dester skriver:

        Nja, kanske. Jag tror mer att det handlar om ekonomi.

Kommentera

