093 – #blogg100

Förrförra veckan var jag på koppning med Solberg&Hansen och från den tog jag med mig en hel del vad gäller koppningsmetodik som jag tänkte ta upp idag. För mer om grunderna i koppning hänvisar jag till ett tidigt inlägg i min 100-serie.

Grundläggande idén: Försök inte att ta ut alla smaker ur en kopp innan du går till nästa kopp!

Det är lätt att när man börjar koppa att man försöker kategorisera hela kaffet gentemot tidigare koppningar. Jag vet att jag själv gjort så mycket men haft svårt att hitta rätt bland lite mer subtila skillnader. Men David Latourell som ledde koppningen tog upp sex olika komponenter som man kan bryta ner kaffet (och koppningen) i:

  • arom
  • doft
  • sötma
  • syra
  • munkänsla
  • eftersmak

Börja med att dofta på aromen av det malda kaffet i varje kopp, även om du har dubbla koppar av varje kaffe. Gå hela bordet ut. Känn att du fokuserar på en sak i taget för hela koppningsbordet sedan under resten av koppningen. Vad är det för sötma i kaffena på bordet? Hur är eftersmaken? osv.

Anteckna mycket! Det går inte att tro att du skall kunna hålla i huvudet vad du tänkte på under första varvet när du är på ditt nionde varv.

Diskutera! Varför kände jag det här? Hur kände du? Är vi överens?

Öva! ju fler koppningar du är med på desto mer lär du dig. David kände sig som en nybörjare själv och då har han hållit på professionellt med smaker i yrket i över tio år.

Det här inlägget postades i #blogg100 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

