Tankar kring SCAE

I veckan bestämde SCAA att sluta anordna regionala deltävlingar till USBC. Många upprörda känslor har ventilerats på nätet och det råder oenighet kring hur  SCAAs resurser bör användas. Jag undrar lite hur vi känner för våra tävlingar här i Sverige. Är vi nöjda med hur det ser ut eller finns det saker som måste förändras?

I praktiken gjorde vi exakt samma sak som SCAA tidigare i år när SM avgjordes samma helg i Stockholm under SSCF, deltävlingarna togs bort och antalet platser minskades ner. Det går naturligtvis inte att jämföra länderna med varandra men det kan vara ett bra läge även för oss att reflektera över hur vår struktur ser ut och vad vi kan göra för att förbättra vår situation.

Som jag ser det så är det följande saker som måste förändras:

1. Tävlingsveckan måste läggas tidigare. Detta pratades om efter årsstämman och jag håller helt med om det. Det är i baristornas intresse att tävlingarna hålls tillräckligt tidigt för att en seriös satsning för våra svenska mästare skall hinnas med. Det kan dock finnas poäng i att hålla tävlingarna samma år som övriga mästerskap varvid tävlingar innan januari bör undvikas. SSCF anser jag var en förbättring givet den situation vi är i och en återgång till regionala kval skulle kosta mer än det smakar.

2. Varför är man medlem i SCAE? Just nu känns det inte helt klart. För att få tävla? För att få utbildning? För att få information? Ett tydliggörande av nyttan, ett förenklande av anmälningsprocessen och en tydligare kontakt gentemot medlemmarna är essentiellt för att verksamheten överhuvudtaget skall kunna fortgå.

3. Kommunikationen externt är obetydlig och ytterst punktvis, transparensen är för dålig. Här har styrelsen ett stort ansvar att fördela och uppgiften är inte att förringa.

4. Vi måste sluta tro att SCAE bara består av styrelsen. Det är allas vårat ansvar att hjälpa till att lyfta fram specialkaffe. Det finns alltid saker att hjälpa till med och föreningsarbete är precis som föreningsarbete är, dvs oavsett om man är med i en BRF eller i SCAE så lever föreningen på medlemmarnas engagemang.

 

Håller ni med? Håller ni inte med? Kommentera och argumentera!

Det här inlägget postades i Kaffe och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Tankar kring SCAE

  1. Josef Rudenlöv skriver:

    Bra skrivet tycker jag och jag håller med i allt. Jag som en icke medlem har svårt att se nyttan i medlemsskap, främst för att jag har svårt att se det som en seriös organisation. Det beror troligen inte på slappt jobb utan snarare tror jag att det beror på det du belyser, att kommunikationen och transparensen brister. Det finns dåligt med information om vad som händer, hur SCAE arbetar, vad har SCAE gjort den här veckan? Vad har varit nyttan för framgångsrikt café x det här året? Jag har flertalet gånger försökt kontakta SCAE Swedish chapter utan att få svar på enkla frågor förrän jag pinpointat specifika personer och frågat. Läser någon ens de gemensamma inkorgarna på mail och facebook till exempel? Websidan scae.se är under all kritik och får det att upplevas som den är död och övergiven. Där finns få svar på frågor, obefintligt av hänvisningar och några få nyheter med månaders mellanrum och utan uppföljning av desamma. Till exempel är den senaste nyheten att SCAE ska hålla SSCF, men ingen uppföljning av hur det gick, info inför WoC, kanske kunde finnas stolta presentationer av medlemmar som förtjänat utmärkelser som white guide med mera… Jag låter kritisk och till viss del är jag det, men jag vill verkligen se SCAE lyftas, annars hade jag inte skrivit det här. Jag måste samtidigt tillägga att SCAE Swedish Chapter idag är ett 100-faltigt lyft mot för ett par år sedan när det gäller att framstå som en ordnad och seriös organisation och har faktiskt anordnat den mest seriösa tävlingen hittils, men det är en bit kvar att gå. Och det kan inte bara handla om tävlingar, det måste finnas mer, måste finnas en tydlig nytta för mig som person eller företag att vara med, en branschnytta, och en känsla av samhörighet och gemenskap. Allt gott John jag tror på dig!

  2. Josef Rudenlöv skriver:

    Tillägg: Ingen har någonsin försökt övertyga mig om att vara medlem. Ingen säljer SCAE till mig. Man måste våga se det så, det säljer inte sig självt, även om det inte handlar om profit.

  3. jesperbood skriver:

    SCAE Swedish Chapter har ju historiskt sett funnits till som en kropp att hålla sponsorpengar för tävlingarna. Det var inte förräns i år man i London lyckats få en dagordning att sätta andra funktioner i lokala chapters. Vad det blivit utav detta tänker jag inte gå in på, men avsikten och strukturen tycks nu finnas, och därmed så hänger det på föreningen att som Josef skriver ovan, sälja in konceptet till medlemmar som vill vara med och utforma SCAE till en väl fungerande organisation. För det handlar också om vad JFK sa; fråga inte vad SCAE kan göra för dig, utan vad du kan göra för SCAE!

    Styrelsen har nu satt en agenda för de kommande åren, det finns en kontinuitet i styrelsen med hårt arbetande och erfarna ledamöter, vilket vi såg en första glimt av under årets Swedish Coffee Fest eller vad den heter. Fortsättningen kommer bli än bättre på de brister man upptäckt, det är jag övertygad om!

    Just debaklet i SCAA och bristen på kommunikation kan bli en bra och viktig läxa globalt! Där fick man kritik för att utsett en kanal att gå ut i (Sprudge) medan flera andra kände sig lurade. Det handlar alltså om 2-3 ytterligare rikstäckande organ som kunde fört ut nyheten. Vem ska föra ut nyheten i Sverige? Vi har inga branschorgan annat än små grupperingar på Facebook.

    Något annat vi kan lära av dem är att se över vilka andra möjligheter i framtiden det finns att ordna regionala tävlingar? Värdet i Sverige och USA skiljer sig så klart, men kärnvärdena torde vara desamma.

  4. Matts Johansson skriver:

    Värdet på medlemskap bedömer man själv. Vi andra betalar dock för mässa, tävlingar etc. Under tiden. Vill man pka med går det bra. Men SCAE gör massor. Om ön inte i Sverige då det ör en samling företagare med begränsade resurser i tid o pengar som dtar lasset. I London sitter Head Office, styrelsen från hela Europa, några anställda. Gå in på hemsidan o läs på. Sänd frågor till dom, åk dit på öppna board meetings, be om protokoll etc. Allt är öppet.

  5. Josef skriver:

    Matts, jag förstår det precis, allt är öppet, men det betyder inte att det kommuniceras. Men få har tid eller motivation nog att själva leta reda på information, den behöver presenteras för de flesta. Att en butik har öppet och att varorna ligger där betyder inte att folk kommer och köper, ingen går och köper något om behovet inte finns, behovet måste först skapas. I vårt samhälle måste man marknadsföra, vara transparent och kommunicera med kunderna för att kunna sälja, om någon vet det så är det du, men detsamma gäller ju en branschorganisation som SCAE för att få fler medlemmar. Fler medlemmar betyder mer pengar vilket i sin tur betyder större möjligheter. Dessa företagare med begränsade resurser gör ett jobb vi aldrig sett maken till i SCAE Sverige, det såg vi som Jesper sa under årets SSCF. En sak var att konsolidera alla deltävlingar och fokusera resurser i form av tid och pengar till ett event istället för flera, vilket jag är övertygad om var en stor bidragande faktor till den stora kvalitetshöjning som vi såg. Det betyder heller inte att de som jobbade hårt med SCAE för fem år sedan inte har ansträngt sig, man har nog gjort allt man kunnat efter sina förutsättningar (resurser som tid, pengar och kunskap), men det utvecklas ständigt till det bättre. Man får aldrig sluta se vad man kan göra bättre och nöja sig, när man gör det så är utförsbacken brant. Det tror jag också du som drivit egen verksamhet ganska länge är medveten om. Det jag vill, och jag tror alla är överens om, är att SCAE utvecklas till en branschorganisation som gör större nytta än idag, frågan är bara vad, hur och när. Personerna som jobbar med detta vet jag gör mycket jobb, men funktionen är inte på plats riktigt. Jag kritiserar inte dem som jobbar med detta, mina intentioner är att belysa de problem som fortfarande finns, för att kunna bli ännu bättre. Jag är övertygad om att om SCAE Sverige har gjort dessa framsteg så kan SCAE Sverige göra många fler och större framsteg. Ber om ursäkt om jag lät alltför nedlåtande och negativ. Men fakta om hur det ser ut idag finns på bordet, frågan är vad vi gör med den? Ska det vara som det är, eller kan SCAE utvecklas? Varför ska SCAE i så fall utvecklas, och hur, på vilket sätt? Mot vilket mål? Jag köper inte en produkt om jag inte tror att den fyller mitt behov, men däremot kan jag be tillverkaren att utveckla produkten åt ett visst håll, och är det i linje med en större del av vad marknaden vill så att man kan inta större marknadsandelar så gör tillverkaren det, och vips ökar omsättningen, det är självklarheten. Den stora fördelen SCAE har är att de har ingen riktig konkurrent på det sättet, och det är heller inte meningen, så det handlar bara om att hitta vägar mot att få större resurser så att man kan verka bättre. My point of view… Lät lite som att du tog illa upp, Matts, hoppas att så inte var fallet. Allt gott!

Kommentera

